Chcete být v rámci obchodního rozhovoru úspěšní? Hledáte cesty k tomu, aby Vám vaši zákazníci zůstali věrní?
Níže uvádíme desatero, které pomáhá člověku v oblasti obchodování být úspěšný a efektivní.
1. Motivace obchodníka a víra v produkt
Nejlépe prodá ten, který věří v produkt nebo službu se kterou přichází. Důvodem je, že na naše rozhodování při nákupu, má silný vliv podvědomí. Pokud obchodník není o své službě přesvědčen, dává to najevo svým tělem, jinými slovy neverbálně. To má za následek, že není dostatečně uvěřitelný.
2. Přirozenost obchodníka
Není nic horšího, než když obchodník přehrává ,,umělecká čísla“,která se spíše hodí na gala večer, než na seriózní obchodní schůzku. Prodejce pak působí nedůvěryhodně a klient bývá často zmatený nebo podrážděný.
3. Výraz zájmu vůči klientovi
Obecně základem profesionálního obchodování, je dát druhé straně najevo její výjimečnost. Lze to udělat několika jednoduchými způsoby. Příkladně jen klientovi zavolat, jak se mu vede a zda dodávané produkty – služby jsou v pořádku. Nebo zákazníka pozvat na oběd, společnou networkingovou akci, do wellness či jinou zajímavou akci.
4. Vyjádření respektu zákazníkovi
Tato oblast úzce souvisí s výrazem zájmu. To znamená, že obchodník dává najevo, že si zákazníka váží. Během schůzky klienta oslovuje jménem a vždy o něm ví něco navíc. Například, že rád hraje golf nebo má výjimečnou vnučku.
5. Řízení vlastního času
Každý profesionál, by měl umět řídit vlastní čas. Ideální je plánovat si pouze 60% času do diáře, ostatní činnosti nechat na operativu a náhlé případy. Další zásadou je příchod na schůzku včas dle domluvy, ne dříve ani později.
6. Dávat zákazníkům vždy něco navíc
Pokud klient odchází a má pocit, že dostal něco navíc, má obchodník vyhráno. Nemusí to být nic náročného, stačí dobrá rada, služba, doporučení, kontakt na jiného profesionála či drobný dárek.
7. Kreativita obchodníka
Žádný profesionál nezůstává v rámci svého rozvoje na jednom místě. Svět kolem nás jde rychle dopředu, a proto je efektivní vymýšlet stále něco nového, čím se bude náš produkt – služba odlišovat.
8. Snaha stále se zlepšovat
Jinými slovy pracovat na sobě a osobním rozvoji. Příkladně to mohou být tréninky obchodních dovedností, náslechy nadřízeného, zpětná vazba kouče, který obchodníka stínuje.
9. Vytrvalost v obchodě
Obchod nemusí vyjít vždy po první schůzce, jde o dlouhodobé vztahy. Proto je dobré mít vedle sebe někoho, kdo obchodníka v dnešní uspěchané a nekompromisní době podpoří.
10. Profesionalita obchodníka
Do této oblasti patří dodržování jednotlivých fází rozhovoru, adekvátní oblečení, úspěšná sebeprezentace a podporující neverbální komunikace.
To vše podporuje úspěch a spokojeného klienta.
Mgr. Lenka Šlajsová
Vzdělávání Lesta s.r.o